Wednesday, January 19, 2011

گلایه یک ایرانی از بازماندگان خاندان پهلوی

نخست قبل از آغاز سخنم باید بگویم که من به عنوان یک ایرانی از محمد رضا شاه و رضا شاه برای تلاششان در سازندگی و آبادانی کشورم سپاسگزارم زیرا برای من ارزش این دو مرد نهفته در کارنامه آنهاست که زیر بنای ایران نوین را پایه نهادند ولی علیرقم تمامی خدماتی که شاه و رضا شاه به کشورم کردند از بازماندگان خاندان پهلوی به سختی گله مندم چون گویی به جز نام خانوادگی هیچ نشان نیکی از نیاکانشان به ارث نبردند.

هر گاه پیشوند شاهزاده همراه نام کسی می آید مردم انتظار رفتاری همگام با این واژه را دارند زیرا شاهزاده یعنی کسی که باید الگو رفتاری نمونه در گرامیداشت فرهنگ کشورش باشد و با این نکته گلایه ام را با رضا آغاز میکنم که بر خلاف وظیفه اش در پاسداری از فرهنگ ایرانی نکوشیده و نامهای تازی «نور - ایمان - فرح» را برای هر سه فرزندانش برگزيده‌ است.

آیا این گزینش در شأن شاهزاده ای است که از کودکی برای پادشاهی ایران آموزش دیده و پرورش شده؟ آیا هیچ سلطان یا شیخ عربی را میشناسید که برای یکایک فرزندانشان نامهای فرانسوی برگزیند؟ حداقل شاه فقید نامهای ایرانی شهناز و لیلا را بر دخترانش نهاد اما گویی رضا از بیخ عرب است! آیا شاهزاده ما از ستیز تازیان با تمدن پارسی بیخبرند که حتی نام یکی از فرزندانش را از نامهای ایرانی بر نگزیند؟ آیا این ژرف نادانی کسی را که امید به رهبری ایرانیان را دارد نمیرساند؟

از رضا بگذریم انتقاد را به سوی آن دو شاهزاده ای میگشایم که در نهایت نا امیدی خودکشی کردند و همچنین از شهبانو برای پرورش فرزندانی که شکیبایی نبرد با مشکلات زندگی را نداشتند گرچه بازگویی این نکته بسیار تلخ است اما در گفتن حقیقت شرم روا نیست - خودکشی یک فرزند را میتوان به فال نگونبختی یک خانواده گرفت اما خودکشی دو فرزند جای تردیدی در کمبود روانی و پرورشی یک خانواده باقی نمی گذارد که بار آن پس از مرگ شاه بر دوش شهبانو بوده است.

از پیری اندرزی شنیدم که گفت اگر خود را با کار سرگرم کنی زمانی برای افسردگی نخواهی یافت و این نکته را در زندگی لیلا و علیرضا میتوان دید که گرچه از رفاه بسیار فراتری از دیگر هممیهنانشان برخوردار بودند هنوز افسردگی بر آنان چیره گشت و افسوس چون این دو شاهزاده میتوانستند الگویی در نیکورزی باشند ولی نه تنها گامی در راه نیک برنداشتند بلکه سرانجام با خودکشی الگوی یاس و شکست و سرخوردگی گشتند.

جای گفتن دارد که گاهی خودکشی نیز میتواند گامی هدفمند باشد و نمونه بارز آن را میتوان در خودسوزی اخیر «محمد بوعزیزی» بانی جرقه انقلاب تونس یافت و یا در نوجوانانی که در جنگ ایران و عراق بر روی مینزارها گام نهادند و یا خلبانان کاماکازی ژاپن در جنگ دوم جهانی ولی افسوس که حتی در آخرین تصمیمشان کسی خیری از خودکشی شاهزادگان ما ندید و آنان جان گرانقدرشان را بیهوده به دور انداختند.

سالها پیش ایرانیان حومه سانفرانسیسکو داوطلبانه سرمایه ای اندوختند و ساختمانی را در نزدیکی دانشگاه برکلی خریداری کردند و از آن مرکز آبرومندانه ای به نام «پرژن سنتر» برای گسترش فرهنگ ایرانی ساختند که هر سال جشن چهار شنبه سوری بزرگی در روبروی این مرکز بر پا میشود که مورد استقبال ایرانیان و آمریکاییها و دانشجویان خارجی است. باید پرسید چرا در سی سال گذشته خاندان پهلوی عرضه تاسیس چنین مرکزی را نداشته؟ چرا ما هیچ جای دنیا «پهلوی سنتر» نداریم که در آن کتابی در مورد شاه فقید بخوانیم؟ چرا هیچ بورس تحصیلی به نام پادشاه ما که مروج آموزش دانشگاهی در ایران بود نداریم؟ چرا هیچ سازمانی خیریه ای / کتابخانه ای / بیمارستانی به نام خاندان پهلوی وجود ندارد؟ آیا اداره چنین مراکزی نمیتوانست لیلا و علیرضا را با کار مثبتی مشغول کند که به جای پوچی زندگانیشان به کمک کردن به دیگران بیاندیشند و امیدوار باشند؟

چند سال پیش داریوش اقبالی خواننده برجسته کشورمان برای کمک به ترک اعتیاد ایرانیان سازمانی را با هزینه شخصی و همیاری همفکرانش بنیاد نهاد که گفته می‌شود تاکنون به ترک اعتیاد نزدیک به ۴۰ هزار نفر کمک کرده‌ است ولی علیرقم آنکه لیلا در گریبان اعتیاد چشم دوخت آیا خانواده پهلوی هیچ کمکی به این سازمان کرده اند؟ هزینه ورود هر سخنرانی رضا پهلوی آنچنان گزاف است که گویی وی هیچ علاقه ای به گفتگو با ایرانیان بی بضاعت را ندارد ولی دریغ از یک همیاری در یک «فاند ریزینگ» برای یک کار نیک یا شرکت در یک همایش مردمی - انتظاری که از یک شاهزاده بیجا نیست.

ولی همین شاهزاده در سو استفاده سیاسی از مرگ برادرش دریغ نمیکند و با فرصت طلبی هر چه بیشتر خودکشی وی را پشتیبانی و همدردی با مشکلات کنونی مردم ایران قلم میزند و به قولی نفت ریخته را نذر مسجد میکند اما خودکشی لیلا و علیرضا تنها نتیجه افسردگی و بی بنیگی مفرط آن دو بوده است. اگر درد لیلا و علیرضا از دست دادن پدر و رانده شدن از کشورشان بود دختران صدام هم در غربت زندگی میکنند و پدر و شوهر و برادرانشان را از دست داده اند ولی هنوز انقدر امید به زندگی دارند که دست به خودکشی نزنند.

برخی از دوستانم مرا نکوهش کرده که از مردگان به جز نیکی سخن نگویم و خرده گیری نکنم ولی این نگرش درست نیست زیرا در آن صورت دیگر کسی نباید از کارهای خمینی ایرادی بگیرد زیرا او نیز مرده است. اگر از کاستی این شاهزادهگان سخن گفتم از کینه و سنگدلی نبوده بلکه از فقر کارنامه باقیمانده آنهاست چه بسا اگر بازده شایسته ای از خود به جای میگذاشتند آنها را میستاییدم و به تلاششان افتخار میکردم اما افسوس اینگونه نبوده.

از شهبانو گلایه بسیار است زیرا اگر نام وی را به جستجوگر تصاویر گوگل بسپاریم او را در میان مهمانان طراحان برجسته مد دنیا ازجمله جشن «والنتینو» در رم و مراسم ختم «ایو سنت لورن» و تقدیر «ژان لویی شرر» و «سونیا رایکیل» در پاریس و نمایش نقاشیهای «کلادیو براوو» در نیویورک و«اندی وارهول» و «رومرو بریتو» در پاریس و مرکز هنر «فرانسوا پینو» در ونیز و غیره میابیم ولی دریغ از پشتیبانی از شرکت کتاب ایرانیان در لوس آنجلس یا سایت ایرانیان.کام و بالاترین.کام و نمایشنامه هوشنگ هوشنگ توزیع و شهره آغداشلو و کنسرت کیوسک و آبجیز و آیا نمیتوان گمان کرد که اگر شهبانو زمان بیشتری را در رسیدگی به فرزندانشان میگذراندند شاید میتوانستند از خودکشی آن دو جوان جلوگیری کنند؟

در پاسخ به گلایه من برخی از دوستان تحصیلات عالی شاهپور علیرضا را به میان می آورند ولی آیا میتوان به دانشگاه رفتن شاهزادگانی که انباشتن دانش و فرهنگ از وظایف آنهاست فخر ورزید؟ اگر شاهزاده ای به دانشگاه نرود که باید بر روزگارش گریست و از آن گذشته کجا میتوان کارنامه فرهنگی شاهزاده را یافت و ارزیابی کرد؟ هیچ نوشتار پژوهشی به نام علیرضا پهلوی در جستجوگر «گوگل اسکالر» که منبع معتبر اینگونه نوشتارهاست یافته نمیشود زیرا او هرگز پایان نامه دکترایش را به اتمام نرساند که نوشتاری قابل رجوع از خود به جای بگذارد و حتی درستی منبع نوشتار «مینوی خرد» را که اخیرا در سایتهای ایرانی به اسم او چاپ شده را نمیتوانیم بیازماییم زیرا مرجعی از آن را در هیچ سایت دانشگاهی نمیتوانیم بیابیم آن هم در روزگاری که بیشتر کارهای پژوهشی دانشگاه های معتبر آمریکا در جستجوگر گوگل اسکالر به ثبت میرسند - وانگهی فقط یک نوشته از یک دانشجوی رده دکترا کار ناچیزی است و ارزش ستودن آنچنانی ندارد بنابرین اگر نوشتارهای قابلی وجود ندارند که بتوانیم از آنها چیزی بیاموزیم و بستاییم باید با افسوس گفت که سالها تحصیلات عالی این شاهزاده عواید مثبتی برای جامعه نداشته.

برخی دیگر بر این باورند که خانواده پهلوی کارهای نیک بسیاری انجام داده اند اما نخواسته اند آشکارشان کنند و این نگرش آرزومندانه است زیرا زمانی که نیکورزی میتوانسته برای حفظ آبرومندی این خانواده کمک مفید و موثری باشد چرا کارهای نیک خود را پنهانی انجام دهند؟ خانواده ای که به خاطر خشم افکار عمومی از زادگاهشان گریزان شدند با مهر ورزی و کمک به دیگران میتوانستند موج کجفکری افراد را به راستی برگردانند لذا به پنهانگری نیاز نبود پس با منطق میتوان نتیجه گرفت که این گمان گزاف است زیرا من هم میتوانم ادعا کنم از خاندان پهلوی پشتیبانی کرده ام ولی نخواسته ام که آشکار شود.

آنچه که گفته شد تنها برای گریز از بتسازی و مرده پرستی ما ایرانیان است تا به جای آنکه از افراد کورکورانه بت بسازیم و مرده ها را تنها به دلیل مرگشان ستایش کنیم بتوانیم کارنامه افراد را بسنجیم و اگر پر بار بودند آن را تقدیر و اگر سبک بودند آن را نقد کنیم. اگر با چنین بینشی به پیشینه افراد بنگریم خواهیم دید زندگی و مرگ لیلا و علیرضا ارزشی بیش از یک خط در پاورقیهای تاریخ ایران نخواهند داشت - حقیقتی تلخ ولی اجتناب ناپذیر

68 comments:

  1. Anonymous9:03 PM

    please lock at this http://www.childrenofiran.org/

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:00 PM

    عالی بود من هم کارنامه پهلوی اول ودوم را در آبادانی این مرز وبوم به مراتب خیلی بیشتر از جمهوری گریه سوگ وماتم میدانم اما همانگونه که گفتی بازماندگان شان می توانستند خیلی اثر گذار تر از این باشند بویژه در این دوران قحط الرجال

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:33 PM

    از پیری اندرزی شنیدم که گفت اگر خود را با کار سرگرم کنی زمانی برای افسردگی نخواهی یافت
    اين جمله رو سر در تقريباً تمام اردوگاه های کار اجباری هيتلر نوشته شده بوده
    Arbeit macht frei

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:50 PM

    دوست عزیز
    حکومت شاهنشاهی و شاه پرستی متعلق به ملتهای عقب افتاده مثل کشورهای عربی است و با زندگی امروز مردم جهان سازگاری ندارد و بقیه دولتهای شاهنشاهی هم به زودی نابود میشوند
    خود شاه شما را هم مردم ایران انتخاب نکردند بلکه پدر رو انگلیس و پسر را آمریکا انتخاب کرد که نهایت خفت و خواری برای مردم پارسی هستش اگر شاه بود خب نمیگزاشت پدرش در تبعید بمونه اگه شاه بود بحرین رو دو دستی تقدیم عربها نمیکرد اگه شاه بود خب مردم نگه اش میداشتند اگه شاه بود به اعتقادات مردم باید احترام میگزاشت ولی نبود چون خوانوادش بدون دین و اصل و نصب بودند
    و نتیجه اش فرار را بر قرار ترجیح دادن شد

    ReplyDelete
  5. In magale kamelan dorost v be ja hastesh, v man ham az khanevadeh pahlavi gelemandam ke kari bari iran anjam nadadehand.

    ReplyDelete
  6. تبریک میگم
    بسیار قلم شیوا , ساده , روان و نافذی داری و حقایق را به کمال رساندی
    امیدوارم خواندن این مقاله به دور از تعصب کمکی در افزایش آگاهی ایرانیان داشته باشه

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:33 AM

    I am wonder that atlast somebody has been found to criticize the Pahlavies rationally. Yes it is true. Farah didn't do anything for Iranian while outside the country nor she did anything for people who are in Iran. Just telling we love Iran and Iranian is not enough if we have possibilities to help we have to help.

    ReplyDelete
  8. Arbeit macht frei = work makes free = کار آزادیبخش است

    این گفته شباهت کمرنگی به نوشته من دارد ولی ملزوما گفته بدی هم نیست کماکان که بالای سر در تمام ادارات دولتی ایران هم به تازی نوشته اند «به نام خداوند بخشنده و مهربان» و علیرقم بیزاری من از رژیم آخوندی و تازی پرستی نمیتوان از محتوی جمله ایراد گرفت

    ReplyDelete
  9. Anonymous1:10 AM

    یکی از چرندترین و احمقانه ترین نوشته ها در رابطه باافسردگی که نشان دهنده بیسوادی نویسنده هست. متاسفانه نویسنده حتی زحمت مطالعه یک مقاله در موردافسردگی به خودش نداده و بعد با این کمی سواد به خودش اجازه می ده که اظهار نظر کنه. یعنی مثلا منی که در آمریکا در یکی از بهترین دانشگاههای دنیا دانشجوی دکترا هستم و بخاطر ضربه هاو فشارهای روحی زمان کودکی و نوجوانیم در ایران و سالهای سیاه 60 افسردگی دارم اگر سرم را گرم می کردم افسرده نمی شدم.درسته؟ افسردگی یک بیماری هست و خارج از کنترل شخص بیمار و مثل هر بیماری دیگر معلول یک سری علت هست. وقتی من نوعی و ملیونها نفر دیگر که یک صدم ضربه هایی که به بچه های خاندان پهلوی وارد شده این طور به افسردگی دچار شده ایم و روزی هزاربار آرزوی مرگ خودمون را داریم چرا بدون تحقیق و از سر نادانی و دشمنی که با رضا پهلوی و یا مادرش دارید به خودتون اجازه می دید در مورد چیزی که کمترین اطلاعی از اون ندارید اظهار نظر کنید و نوشته ای بنویسید که توهین به همه کسانی که بیماری افسردگی دارند باشه

    ReplyDelete
  10. دوست گرامی من خود نیز مدتها از افسردگی رنج برده ام و حتی دو سال از عمرم را به صرف داروهای ضد افسردگی از جمله پروزک و زولافت هدر داده ام پس بدان این تجربه شخصی بود که به من ثابت کرد کار و ورزش عوامل عمده بهبود افسردگی اند - شما هم اگر علیرضا را صرفا به خاطر نام پدرش نمیپرستیدی شاید میدیدی که گلایه من بی دلیل نبوده و کاستیهایی در رفتار این خانواده موجود بوده است

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:15 AM

    در صورتی که ایشان جان خود را برای دوری از وطن از دست داده می توانست به درون ایران بیاید و باز جانش را توسط نظام از دست بدهد که حداقل ایشان بتی برای مردم شوند نه اینکه .....

    ReplyDelete
  12. Anonymous2:50 AM

    این کاملا غیر علمی است که افسردگی را تنها به بیکاری یا ضعف تربیت نسبت بدهید. افسردگی بیماری پیچیده ای است که باید یک پزشک در مورد ان نظر بدهد! اندرز از پیری کارگشا نیست!!!

    ReplyDelete
  13. Anonymous2:54 AM

    دوست عریز به ازادی انتخاب هر کس باید احترام گداشت شاید از نظر سنی کنسرت ابجیز برای کسی حالب نیست. در مورد تربیت فرزند هم مشابه بسیاری موارد دیکر درزندگی, یا فرد در خانواده اش انرا می اموزد یا با
    مطالعات پداگوگی, نه با
    ,trail and error
    پیشتر ها هر سلمانی دندان هم می کشید ولی امروزه تنها یک
    dentist
    این کاررا می کند.درضمن کار به مفهوم productive work
    باسرگرمی
    entertainment
    .یکی نیست

    ReplyDelete
  14. کوشان6:48 AM

    خوب کارتون رو بلدید.نه اینها هدف دیگه دارن دوستان.خاندان پهلوی هر آنچه باید برای ایران مایه گذاشت.من نمی دونم ما ملت همیشه طلبکار کی نگاه به خودمون داریم ما چه کردیم؟فرح پهلوی یکی از فعال ترین ملکه های تمام تاریخ ایران بوده.کمی دوستان مطالعه... کنن کمتر اظهار فضل می شود در این سطح!!!ولی چون هدف تخریب بود این روزها خب ملالی نیست که ذات بد نیکو نگردد...ما باید از خودمان بپرسیم چرا این سرنوشت خادمان میهن باید باشد.ما در این سالها جز رهمت دادن بر شاهان پهلوی برای پهلوی های بازمانده چه کردیم؟این نویسنده سواد داشت و نگاهی به تحصیلات این دو شخص بخصوص شاهپور علیرضا می کرد می دید به اندازه وزن همه خاندان نویسنده مدرک از معتبرترین دانشگاه ها داره.کمی غرض داشت بنیادهای شاهزاده رضا پهلوی رو در فرانسه و امریکا میدید.اگر منظور نداشت از خانه شاهپور علیرضا می فهمید که چقدر پول دارند الان پهلوی ها و...ولی چون غرض داره کوره.کور یا یک جهان وطن ایران بر باد ده سابق هست یا یک سرسپرده نظام که از هر فرصت برای تخریب استفاده می کنن حتی این روزها که مردم با این بازتاب قدرشناسی و عوض شدن فرهنگ خود را نشون دادن.هوشنگ اسدی یک توده ای معروف و مهرانگیز کار چپ دیگر خوب گفتن که علیرضا را ما کشتیم و باز اسدی زیبا نوشت که اگر شاهان پیشین پدران ما را برای دانستن می کشتند پسر شاه خود را کشت تا ما بیشتر بدانیم.برای کسی که بیداره حتی اسدی ها این خود کشی خیلی درس داشت.نویسنده چنان خودش را به خواب زده که هرگز بیدار نخواهد شد!
    من حقیر در روز حدود 10 ساعت کارم جیزاس.رک بگم خوب بازیهاشون رو یاد گرفتم.چه در فیس چه همه سایتهای اجتماعی از بالاترین تا پایین ترین.اصلا منظورم شما نبود دوست نازنین.وقتی که تو دو روز اول اون حجم همدردی رو دیدن از خواب پریدن پروژه ...ها شروع شد.فشرده همه تهمتها در این مقاله هست.شما پس خودت کامل نخوندی.شاهزاده اگر کسی سواد داشته باشه میفهمه اگر میخواست از این ماجرا بهرهبرداری سیاسی کنه با اون جو که بود میتونست خیلی کارا کنه.جبهه ملی بهش ایراد گرفت چرا کم کاری کرده!!!تا اخرش بخون.حالا این شخص نگارنده میاد اینو میگه.خجالت اوره.با احترام برای تو نازنین ولی این نوشته ربطی به خودکشی نداشت.خود کشی رو تقی مختار بررسی کرده بود.اون یک تحلیله.ولی این گروه وقتی دیدن مردم به پهلوی ها چه حسی دارن سیاست اینه مرده هاشون رو بالا ببرن زنده ها رو بکوبن.خوب کارشون رو بلدن.اگر رضا میمرد اون خوب بود

    ReplyDelete
  15. کوشان گرامی
    گفتید که «علیرضا به اندازه وزن همه خاندان نویسنده مدرک از معتبرترین دانشگاه ها داره» از آنجایی که شما خاندان مرا نمیشناسید سخن شما بی پایه و کودکانه است ولی بدان که پدرم چهل و چند سال پیش در ایران مدرک فوق لیسانس گرفت که همپایه مدرک علیرضاست زیرا جناب شاهزاده هرگز تز پایان نامه اش را به اتمام نرساند و مدرک دکترایش را دریافت نکرد.

    فرمودید که «اگر رضا میخواست از این ماجرا بهرهبرداری سیاسی کنه با اون جو میتونست خیلی کارا کنه و جبهه ملی بهش ایراد گرفت چرا کم کاری کرده» و این سخن شما گواهی دیگر بر کمکاری و بی عرضگی و کاستی وی میباشد که گویی همه از آن نالاند منجمله شما.

    برچسب «سرسپرده نظام» شما هم بر من نمیچسبد زیرا کارنامه ام را در مخالفت با رژیم ضد بشری آخوند میتوانید چه در همین وبلاگ و چه در سایت ایرانیان در لینک زیر بیابید

    http://www.iranian.com/main/music/deev

    ReplyDelete
  16. Anonymous7:25 AM

    ایکاش شهبانو فرح میرفت مانکن میشد ویا هنر پیشه نه ملکه چون ملکه وظائفی دارد که کار هرکسی نیست ملکه مادر وطن است ومادر ملت باید از بانو صوفیا ملکه اسپانیا سر مشق بگیریم که توانست مونارکی اسپانیا را چهار دستی نگاه دارد بی هیچ مصاحبه ورفت وآمد وخود بزرگ بینی با سابقه هشتصد سال شاهنشاهی که پشتبانش بود پادشاه مصر رفت ملکه اش هم رفت بی هیچ سر وصدایی چرا اینهمه ما سروصدا راه انداختیم بعنوان یک مادر با ایشان همدردی دارم بسیار هم متاسفم اما بیشتر کارهای ایشان را نمی پسندم وجناب شاهزاده هم سی ودوسال مردم را درخارج سرگرم نگاه داشت بی هیچ عمل مثبتی وهرچه را که شاه ساخت ویرانشد متاسفانه این یک حقیقت است حال اگر باید فحشی نثار بنده شود مهم نیست.

    ReplyDelete
  17. Roxanne Ganji11:22 AM

    In neveshteh joz ysk mosht oghdeh va doshmani chiz digari nist. Yek melat baraye marge Shahzadeye khod azadar shod chon gham o andoohe oo baraye besiarir ghabel lams hast va bood. Shoma shayad gham e doori az vatan va az dast dadane aziznetan ra tajrobe nakardid ke in chenin bi rahmane dar in zaman dast be ghalam mibarid.

    ReplyDelete
  18. Anonymous3:56 PM

    زمانی میگفتند که بزودی فقط پنج پادشاه «یا ملکه» روی کرهء زمین میماند، چهارتا روی ورق های پاسور و یکی در انگلستان!
    حقیقتی ست، آن یکی هم که درانگل ستان میماند بدلیل اینست که نقشی در ادارهء مملکت ندارد جز انگل بودن و ماشین تبدیل خوار و بار بودن به مدفوع!

    دورهء تفویض سلطه «یا سلطنت» از پدر به پسر به پسر به پسر دیگر جائی در دنیای متمدّن امروز ندارد، خصوصاً در مورد سلسله ای که آخرین بازماندگانش کاری جز صدور پراکندهء اعلامیه ای از سر شکم سیری و یاد آوری«ما هنوز هستیم» نقشی ندارند.

    سفّاکی های رژیم ولایت وقیح نباید باعث پرده پوشی بر کاستی های زمان پهلوی بشود!

    ReplyDelete
  19. Anonymous4:05 PM

    من هنوز منتظرم که یک سلطنت طلب «و نه پهلوی طلب!» پیدا بشه و با دلایل ثابت کنه که سلطنت برای ایران سیستم کارسازی هست!
    سلطنت طلب یعنی کسیکه باین سیستم اعتقاد داشته باشه حالا توسط هر شخص، و این با پهلوی طلبی زمین تا آسمون فرق داره.

    ReplyDelete
  20. Anonymous4:30 PM

    هوشنگ توزیع فکر کنم درست باشه

    ReplyDelete
  21. Anonymous12:34 AM

    In agha keh ingooneh ghalam farsaii kardeh ham az bikariash ast. Agar vaght khod ra mashghool beh namaz va roozeh va khedmat beh A-Emeye Athar konad va nashr va ravaje dineh mobin Eslam benamayad vaght baraye shekar khordan va tayiin taklif baraye mosibat zadegan peyda nemikard.
    Ishan hanooz tafavot beyneh yek Saneheh keh albateh besyar ta-asof-bar ast, va modaman dar goosheh va kenare donya darad etefagh mi-oftad ra ba yek Terajedi keh natijehye asibha shekastha va roydadhaye jobran-napazir va naa omidi az hamvatanani az gooneye shoma, dochare bimariye afsordegi gardideh bood, yek zarbol-masal migooyad,
    siir az gorosneh khabar nadarad va
    savaareh az piyadeh,
    agha kenare gowd neshasteh va migooyad lengesh kon.
    Aslan agha khareh in khanevadeh az koregi dom nadasht, Sharm konid va dar mosibati beh in bozorgi namak rooye zakhm napashid.
    Fekr nemikonam hargez in khanedan havaye baz gasht ra hata ba eltemase mardom benamayand.
    Azmoodeh ra, Azmoodan khatast.
    Amsale shoma hata dar mosibati chonin jangodaz hanooz talab-kaarand. Az janeh inan cheh mikhahid
    behamdelah ba sho-areh ta Shah kafan nashavad,
    in vatan vatan nashavad, beh hameye arzoohayeman dast yaftim, ham shah kafan shod va ham Vatan Vatan shod, va beh arezooye baateni dast yafteh gardid, pas bejaye panj rak-at namaz mibayest sad rak-at khand va shokr gozar bood keh beh ancheh keh lighateman bood dast yaftim,va an beh keh an khanedan ra beh hale khod gozashteh va az ishan choghondar pokhteh talab nafarmaeim.
    Valsalomo alaik, va rahmatolaho va barakato.
    To kaz mehnate digaran bi-ghami
    Nashayad keh namat nahand adami

    Agar bikariye shoma nabood bandeh ham gereftare in bi-gari nemigardidam, beravid va talab maghferat konid va ba namaz va roozeh afkare
    mashkook khod ra shostoshoo dahid.

    ReplyDelete
  22. دوست گمنام
    نخست اینکه شما با استفاده از بهنویس میتوانید طومارتان به فارسی بنویسید
    http://www.behnevis.com

    گفتید «فکر نمیکنم هرگز این خاندان هوای باز گشت را حتی با التماس مردم بنمایند» پس لطفا به رضا پهلوی بگویید در دکان را ببندد و وقتش را بیهوده هدر نکند چون التماسی در کار نیست و نخواهد بود هرچند آرزو بر میانسالان عیب نیست

    در ضمن تردید نداشته باشید که با دشنام گویی و کجرفتاری کمکی به حفظ آبرو و شخصیت شاهزاده نمیکنید زیرا اینگونه ترفندها را بسیجیان نیز برای مقابله با دگر اندیشان خود به کار میبرند

    لازم است بدانید من از شما و کل خاندان پهلوی اسلام ستیزترم و برچسب مذهبی بودنتان بر من کارگر نیست زیرا کارنامه من در دسترس است:
    http://www.iranian.com/main/music/deev

    ReplyDelete
  23. Anonymous3:10 PM

    OK Dive aziz, az ashenaeitan khoshvaghtam,
    ama bedan in Ney keh minalad nah tarafdare khanedan Pahlavist va nah Naouzo-bellaah zed Eslam valli in OMAT beh ancheh keh liyaghatash boodeh dast yafteh va halla ham darad halesho mibarad, digar harfe hesab chist, haif ast keh zahemate pedar madaraneman ra zir pa bogzarin va dast avardhaye enghelabiyeshan ra paay-mal konim
    ey javan, moshthaye gereh kardeye aslaaf ra bekhaater biyavar, seyle khorooshan sale 1357
    Omateman ra beh khaastehayash rasanis va beham-allaah dar diyar kofr ham in jonbesh edameh darad. dar zemn
    chashm bar ham zani mian sali ham fara miresad, va gozashteii por az andooh mimanad,
    faateha. PEACE

    ReplyDelete
  24. Anonymous3:44 PM

    Jenabe Deev ke esmetoun ham neshoun meedeh ke bee rahm va bee ghalb hasti harfatoun hamash
    Mozakhrafate!!!!!!!!!!

    baz ye khosh ghalam badbakht ke soujeh nadareh va beekareh neshasteh pa varghi va bull shit Nevesht....
    Rastesh aslan ta akhar ham nakhoundam.
    ghabele khoundan naboud ... shoma che kareh hasteed?? hez bo llahi?? ya beekar?

    Ageh shoma do ta bacheh aatt ro hala be har dalili az dast bedee oun vaght bayad neshast va az tavaghoat va gelayeh haye mozakhrafe shoma ke aslan nemeedouni afsordegii yani chee sohbat kad.

    Irani haye bad bakht hameesh charandiateh ziad va tou khali baraye goftan darand. Omidvaram ye kare dorost hesabi peyda koni va dast az gelegi az yek khanevadeh daghdar bardaree.

    ReplyDelete
  25. Anonymous3:58 PM

    I have a lot of Sympathy for Alireza, and i actually cried a few times watching different stuff regarding his life and passing.

    Unfortunately i have to agree with Deev, pretty much on every single point.

    On a solidarity note, there was one good thing Farah Pahlavi said during the funeral, I forget the exact words, but it was about solidarity and kindness and forgiveness , i think !

    My personal take of this is, that even though Shah's regime wasn't even nearly as bad as this present one, but the Pahlavi family ( some of them at least) were holding grudges against people for the revolution of 79. Who knows, may be i would have felt the same way given the circumstances. But for sure all the things Deev mentioned that would have been really positive steps were not taken on their behalf.

    I just think we need to think of positive strides ahead,that is all which means what can we individually do that would add positive thinking and energy to this situation. Remember the one and only Persian mantra, pendar e nik, goftar e nik, raftar e nik.

    ReplyDelete
  26. Anonymous4:43 PM

    It is baffling. for someone who puts so much stake in a name, why did you chose the name Deev?

    ReplyDelete
  27. Anonymous5:14 PM

    A Friend gave me this link.
    As a respect to her I did read the shit. It's so sad that the writer of that shitty letter and all of the people who made a comment were so stupid. Go get a fucking life you assholes.

    ReplyDelete
  28. Anon #1:
    "Go get a fucking life you assholes."
    Had you told that to Alireza maybe he would had gotten a job instead of shooting himself!

    Anon #2:
    "why did you chose the name Deev?"
    1- it was a nickname given to me based on my size
    2- They used to sing for Khomeini "deev cho biroon ravad feresteh dar aayad" and I wanted to reverse that and bring back the Deev!

    ReplyDelete
  29. Thanks Deev, I appreciate your response. I posted above ( the longer post that ended with " Persian mantra, pendar e nik, goftar e nik, raftar e nik."

    Also the second post regarding your name was mine, but the third anonymous ruined it so i changed my name to "sophie" although it is not my real name.

    Seems like the angry person needs to get a life more than anyone. Just stating the obvious of course.

    ReplyDelete
  30. anon#3
    "I just think we need to think of positive strides ahead"
    Thanks for remaining objective and positive

    anon#4
    "Rastesh aslan ta akhar ham nakhoundam."
    Man ham comment shomaa ro bishtar az oon nakhoondam

    ReplyDelete
  31. Sophie, again thanks for remaining objective, some of my closest friends are monarchists and like what I mentioned in the article I have a lot of respect for the Shah and Reza Shah. Cheers

    ReplyDelete
  32. Anonymous6:46 PM

    درود برشما هموطن دلسوز ایرانزمین؛ خسته نباشید؛
    انتقاد شما بسیار بجاست و امیدوارم که در تاریخ ماندگان را از خواب خرگوشیشان بیدار کند.

    ReplyDelete
  33. Anonymous12:20 AM

    من فقط با یک قسمت از حرف شما موافقم و آنهم اسامی هست که رضا پهلوی برای فرزندانش انتخاب کرده. همانطور که شما نوشتید جای تاسفه که شاهزاده ایران اسامی عربی‌ را به نامهای زیبای ایرانی‌ ترجیح داده. ولی‌ این که چرا فامیل پهلوی کاری برای ایرانیها چه در خارج چه در داخل نکردند، به نظر من اخلاقا تعهدی ندارند. مگر نه اینکه مردم ایران این فامیل را نخواستند؟ اگر کسی‌ شما را از خانه بیرون کند ،شما نقاش میفرستید که آن خانه را بعد از رفتنتان رنگ بزند؟

    ضمنا اینطور بیرحمانه در مورد مرگ یک جوان نه یک شاهزاده حرف زدن غیر انسانیست.

    ReplyDelete
  34. Anonymous3:05 AM

    دوست عزیز من مقاله تان را خواندم. من نه شاه دوست هستم و نه ضدشان. کلا سیاسی نیستم چون هنوز در فرهنگ ما سیاست اصلا جا نیافتاده و هر بی سر و پایی فکر میکند اگر با چیزی یا کسی یا عقیده ائی مخالفت کند یعنی سیاسیست. برای همین هم است که دو نفر از دو حزب مخالف هم را اگر برای دو دقیقه به حال خودشان بگزارید همدیگر را جر میدهند. ولی عزیزم اگر برای شما معیار ایرانی بودن در انتخاب است که متاسفم چرا که خود شما دارید اینجا از تعصب خشک دم میزنید ولی این آزادی به هر کس تعلق دارد. مطالب دیگرتان را خواندم ولی در کمال تاسف باید بگویم که احتیاج مبرم به مطالعه دارید. شما اگر به دلیل داشتن تجربه افسردگی این اجازه را به خودمیدهید که قضاوت کنید پس بگذارید من هم به شما بگویم که تجربه خودکشی داشته ام در حالیکه فردی هستم همیشه خندان و تا به حال در عمرم حتی یک آسپرین مصرف ننموده ام و در حال چیدن سفره هفت سین در کف اقیانونس آرام برای صلح جهانی هستم. فکر میکنم من تجربه بالاتری نسبت به شما داشته باشم. در ضمن بیایید پیش از آنکه نظری بدهیم که کمی هم خود را به جای طرف مقابل قرار دهیم. شما از خانم فرح پهلوی انتقاد میکنید در حالیکه از خدمات ایشان به ایران قدیم بی خبرید. مطمئن هستم شما در مرکز جزامیان جرات تنگ در آغوش کشیدن کودکی را ندارید که ایشان این کار را کرده اند. ایشان 23 سازمان فرهنگی و هنری و ورزشی در ایران بنیان نهادند که فقط آنها هستند که امروز به همه ما کمک نموده اند کمی ایرانی بمانیم. حال سوال من از خود شما جسارتا این است که شما تا به حال چه قدمی براداشته اید؟ برای خودتان یا اطرافیانتان و ایرانی که از آن دم میزنید؟ من به شخصه خیلی کارها کرده ام. لطفا نام مرا در یوتوب بزنید تا ببینید. بیایید در این مرحله از زمان که همه به هم احتیاج داریم این همه سم پاشی نکنیم. باقی اعضای پهلوی خارج از ایران اگر کاری برای ایران نکردند هیج ضرری هم نرساندند عزیزم. بعد از سی سال هنوز حتی یک مقاله منفی از اینها در هیچ کجای دنیا نمیخوانید. ای کاش شما نیرویتان را صرف مبارزه با آنهایی میکردید که هم اینک ایران من و شما را به یغما میبرند. با احترم
    همایون حکیمی

    ReplyDelete
  35. Anonymous3:47 AM

    vaghean ke heivane kassifi hasstid

    ReplyDelete
  36. Anonymous4:41 AM

    shoma khodet bary melate iran che kardi ke inghad az dygaran eyrad migiri.ba adab ham mitavan fahashy kard va shoma hamin kar ra kardid.behtar bod aval taslyat mikofty.bad aghayede komnisty poside ra .miliard ha dolar ra molayan dozdideand chera chizy nemigi.khandan pahlavi vasyfe na dare bary kasy danshgah besase.hamon ha ke sakhte kafye ke amsale to roshan fegr nemibini

    ReplyDelete
  37. Anonymous6:36 AM

    Well Said BRAVO I am all with you!!!!

    K C Kh.

    ReplyDelete
  38. جناب محترم همایون حکیمی
    از تمامی پاسخهایی که شنیدم - چه در وصف و چه در بطل من - پاسخ شما از همه دلنشین تر بود و از شما برای وقتی که در نوشتن آن به من بخشیدید سپاسگذارم

    ReplyDelete
  39. Anon "vaghean ke heivane kassifi hasstid"

    برای کسانی که پاسخی به پرسشهای من نداردند توهین آسانترین ترفند است

    ReplyDelete
  40. Chera bikhodi fohsh midid, ba oohayi hastam ke az in maghale khosheshoon nemiad. ??? Javab bedin ke chera? Chon ba noghte nazare yek adame dige mokhalefin migin heivane kassifie? Shoma ahmagh hastid ke nemitoonid biyaid harf hesabetoon ro bezani va be jash fohsh midi !!

    In taraf ke maghale ro neveshte mige va "shahzadeh va shah" boodan masooliathaye bozorgi miyad ke bayad anjam beshe. Rast ham mige.


    In Deev hichvaght nagoft IRI kheili khoob hast. Chera shoma nemitoonid mozoo ha ro az ham joda konid va raje beheshoon kami ba mantegh fekr konid be jaye inke ba ehsase yek bache 3 sale harf bezanid.

    ReplyDelete
  41. Anon "miliard ha dolar ra molayan dozdideand chera chizy nemigi"

    http://www.youtube.com/watch?v=qcl-6jlUy5k

    ReplyDelete
  42. Sophie jaan
    There's far more hoopla over this on
    http://www.iranian.com/main/2011/jan-27

    After nearly 100 comments some brave soul tried to address my arguments amongst hordes of name calling here:

    http://www.iranian.com/main/2011/jan-27#comment-374854

    Only to bring out the Deev in me here =)

    http://www.iranian.com/main/2011/jan-27#comment-374883

    figured you might enjoy those two comments
    Cheers

    ReplyDelete
  43. I have been reading those, somehow i can't comment there, on Iranian.com. I don't know why the site doesn't let me register, perhaps i chose a name that is already existing. I will re-try.

    That what's his name guy (ferdows) is weak, all he is doing is to question your motives!!! What about the subject at hand?

    Unfortunately to me this whole thing shows our inability (as a whole= Iranian people) to differentiate between subjects and objects.

    If we stuck to issues that matter to our country then we would get somewhere. If we tried to focus on the good cultural habits and promote them, and leave the arabisized (not sure if it's a real word) version out, we also would get somewhere.
    I beleive one of the most important facts about our history is that even when Shah wanted to improve the infrastructure in Iran, i believe it was the case of major railroad or zobe ahan, now my memory is not serving me right, the west said no to him !

    All we do is to focus on people and try to magically discern their motives!! What for?

    I can imagine how someone would promote a certain idea with an agenda, but if that was the case, i could logically point out what their agenda is and why their ideas are regressive and destructive. I don't see you benefit from this, except a waste of your time, on top of which the best argument someone has brought up against the name choosing is that it's a personal choice!!!!

    Like you said show me one Arab ruler who choses Iranian names. Poor Alexander was very pro-Iranian, they poisoned him and and even stole his buried cadaver, and he was Greek of course.

    To me the sad part about the Pahlavis is :" If they could do any better, they would have done it for themselves!" so i don't hold any grudge against them.

    I think we need very tough and productive princesses/ princes if any at all.

    ReplyDelete
  44. Sophie, gol gofti with...

    If they could do any better, they would have done it for themselves!

    and

    I think we need very tough and productive princesses / princes if any at all.

    ReplyDelete
  45. Anonymous6:57 PM

    فکر می‌کنم همه دوستان وقتشون را تلف میکنند که به چرندیات این شخص که نه جنبه علمی‌ دارد نه ارزش اجتماعی اهمیت بدهند. قدر مسلم این آدم از همه بیکارتر و عقده‌های شخصیش رو با لاطائلات به قلم در میاره. اگر شاهزاده علیرضا از بیکاری خودکشی‌ کرده خود این حضرت از همه بیکارتر به نظر میاد و باید تا به حل ۷ تا کفن پوسیده باشه.

    شما بهتره برای روزنامه کیهان چاپ ایران قلم فرسایی کنید که پر است از این قبیل چرندیات.

    ReplyDelete
  46. Deev,

    I think if you wrote something else (another article), may be (just a suggestion) you can write about all the criteria that could be uniting Iranians. I have no idea if anyone has done this already. Chances are they have, i am not aware of it however.

    Something like

    1- an Independent Iran that has relations with other countries only based on Iran's self interest.

    2-Parsi to be the official and mandatory language in Iran. honestly, even though i am all for different ethnic backgrounds, but if we don't assimilate, we are screwed. So if people don't want to gather under Persian banner, they can take a hike!!. (at least my proposal is straight forward and honest :) I am actually of Lori background myself.

    3- Some kind of democracy and i suppose freedom of religion but then the official religion would be Zoroastrian.

    4- Reviving our own identity and language, apparently there is a plethora of self derogatory terms we use in today's Farsi which should never be used as an Iranian. (Actually this item should be #1)

    Just food for thought.

    ReplyDelete
  47. correction : self-deprecating

    ReplyDelete
  48. Anonymous12:12 PM

    Neveshteye shoma be nazar'e man besyar SATHI! va NA-ADELANEH! va SANGDELANEH! miayad.
    Hich kas, az mahdudiyat-ha va zarbeh-haye zendegiye digari agah nist va chenin ghezavat-haii ham sathi ham sangdelaneh be nazar'e man miresad.
    Ruhe Shahzadeh Alirezaye aziz,shad bashad.
    Khodavand be khanevadeh'ye iishan, sabr enayat konad.

    ReplyDelete
  49. Anonymous1:04 PM

    I wish we could share our idea's without using Ugly words, Since then we better keep quite.

    ReplyDelete
  50. Anonymous8:38 AM

    khoda behet aghl bede. boro aval khodeto dorost kon baadan az digaran irad begir.

    ReplyDelete
  51. Anonymous12:25 AM

    آقای دیو آفرین بر شیر پاک مادرت با شهامت و شجاعت به راستی شیرین کاشتی و حرف های حسابی زدی و آب در خوابگه مورچگان - به نوشته ی نیما یوشیج -ریختی ! چرا شتاب به خرج دادی و کمی قره قاطی و مغلوط نوشتی؟ تو که می دانستی جیره خواران و کژاندیشان وبی انصافان کم سواد بضد تو،شمشیر را از رو می بندند؟ در تاریخ هر کشور،منفورترین شاهان،دست نشاندگان خارجیان فدر قدرت هستند.پدر و پسر را " آنان " آوردند و بعد از پایان عمر مصرف ،به دورشان انداختند . این پسرک میلیارد هم کاره ای نبوده و نخواهد شد.برای رهایی مردم ستم کشیده ایران از آن نامسلمان های آدم کش و غارتگر باید فکر های اساسی کرد.پیروز و استوار باشی، ای نازنین یار :بایسته و شایسته

    ReplyDelete
  52. Anonymous8:43 AM

    Teacher : Can you tell me the name of 3 great kings who have brought happiness & peace into people's lives?

    Student : Sure, smo-king , drin-king and fuc-king...

    ReplyDelete
  53. Anonymous11:40 AM

    dorod va arezoy shadi
    besyar khob bod.ama jash nist.chon az pish gofteand har sokhan jaee o har nokte makani.
    besyari az vajegani ham ke shoma neveshteid parsi nist.man amadeam barabar parsi sho begam.
    bedanim agar ma be irani bodan man bargardim hame chimon doros mishe.
    payande iran
    bedrod

    ReplyDelete
  54. شما حتما به یک روانپزشک احتیاج دارید این نقدی که شما کردید حتما با کمک جمهوری ننگین اسلامی بوده این نقد نیست یک تازی نامه از طرف جمهوری ننگین اسلامی است که با قلم شما نوشته
    تمام نقد شما نشانه از نفرت و کینه به خاندان پهلوی است ولی این را خوب بدانید که هر چه که شما و امثال شما بنویسید و بنویسند کس به شما و نقد شما و نفرت و کینه شما توجهی نمی کند و به زودی به کوری چشم میهن فروش ها ایران را به آرامش و رفاه و آسایش دوران 32 سال پیش خواهیم رساند
    درود بر خاندان پهلوی
    درود بر شهبانو فرح پهلوی مادر ایران
    درود بر رضا شاه دوم
    درود بر دو پادشاه فقید میهن دوست و ایرانساز ایران
    درود بر میهن دوستی خاندان پهلوی
    درود بر رضا شاه کبیر سازنده ایران نوین
    درود بر شاهنشاه آریامهر پدر ایران
    تنها راه رهایی
    نظام پادشاهی

    ReplyDelete
  55. بانو آزیتا قبادی
    دوست گرامی - برچسب زدن و گریز از منطق آسان است - با اندوه باید بگویم که مخالفت دیرینه من با حکومت ننگین اسلامی چه بسا از رضا پهلوی نیز رسا تر بوده و این گفته گزاف نیست زیرا خودتان میتوانید به آسانی ببینید و بسنجید که چگونه ویدیو یک ترانه سیاسی من از تمامی سخنرانیهای رضا پهلوی بیشتر بازدید کننده داشته

    ترانه سرباز ایرانی:
    http://www.youtube.com/watch?v=1_2n_tgBzVk

    سخنرانیهای شاهزاده رضا پهلوی:
    http://www.youtube.com/results?search_query=reza+pahlavi

    ترانه دستها بالا:
    http://www.youtube.com/watch?v=P1J9iv8RpTo

    در خاتمه باید به حال کشوری گریست که شهبانو بخواهند مادر آن باشد زیرا اگر ایشان به انجام وظایف مادری واقف بودند فرزندانشان را به اعتیاد و خودکشی از دست نمیدادند - حقیقتی بینهایت تلخ ولی آشکار پس اگر از پرستیدن بی پایه افراد خودداری کنیم از آینده بهتری بهرهمند خواهیم بود زیرا این بت سازی و بتپرستی بود که ما را ویران کرد!

    ReplyDelete
  56. Anonymous2:45 PM

    "Az DEEV o Dad Maloolam o ENSAANam Arezoost".
    Kaash ghadri ensaaniat daashtid va in araajeef ra dar rooz haay besyaar sakhti ke maadari dar sooge do farzande bozorgash neshasteh nemi-nevshtid. Shoma chera zakhme zabaan va bad dahani ra shiveye khod saakhteh-id? In naame mosteaar "DEEV" vaaghe'an be shoma baraazandeh ast!!! Be hadde kaafi deev dar keshvare ma hast. Khoob ast shoma naam va sheeveye behtari ra baraaye khod entekhaab konid va inghadr deev-seresht nabaashid!!!

    ReplyDelete
  57. ای کشته کرا کشتی که کشته شدی زار

    ای شهبانوی سوگوار چه مادرانی را سوگوار کردید که اینک خود سوگوارید؟

    ReplyDelete
  58. Anonymous4:21 PM

    شما که نوشته‌اید از محمد رضا شاه و رضا شاه سپاسگزارید، چه کینه ای‌ از شهبانو به دل‌ دارید؟ ایشان کی‌ دستور کشتن کسی را داده بودند؟ شما دست خود را رو کردید و نشان دادید که با شیوهٔ اغفال و دروغ خواسته اید به هر بهانه ممکن دشمنی و کینه ورزی کنید. شما کارتان به یک بلاگ نویس آماتور شباهت ندارد.!!! خودتان میدانید که منظور من چیست

    ReplyDelete
  59. کینه من از شهبانو این است که در سی سال گذشته به جای خدمت به میهنش که رفتاری شایسته یک ملکه است اوقاتشان را به شیکپوشی و شب نشینی پرداخته اند و رفتار و زندگیشان بیشتر به پاریس هیلتون شباهت دارد تا یک ملکه - شما آیا حقیقت اعدام را در زمان شاه فقید انکار میکنید؟ من نمیگویم شهبانو دستور اعدام کسی را شخصا صادر کرد ولی شک نکنید ایشان میتوانستند با مخالفت آشکار جان افرادی را نجات دهند و خود به گزند قانون بازگشت «کارما» گرفتار نشوند - آری حقیقت تلخ است و شما تا فردا هم به من برچسب مزدوری و بسیجی بزنید از تلخی حقیفت نمیکاهید

    ReplyDelete
  60. Anonymous5:52 AM

    چقدر بی‌ انصافی می‌خواهد که بتوان بانویی با وقار و محترم را با زنی‌ که نام بردید تشبیه کرد. هرچه عکس و فیلم از ایشان در این ۳۲ سال دیده‌ایم ساده پوشی بوده است. مسلما لباس روز و شب فرق دارند ولی‌ در عین حال در نهایت سادگی‌ بوده است .شما کافی‌ است نگاهی‌ به میهمانی‌های پولداران خودمان در خارج بکنید و با طرز لباس پوشیدن ایشان که ذاتا خانمی برازنده و با سلیقه هستند مقایسه نمائید. در واقع با آبروی ریخته از جهات مختلف و تصویر و فیم چادر چاقچوری‌های نعره کش رژیم در ایران که عکس و فیلمشان در رسانه ها دیده میشود، ایشان در خارج برای ما کسب آبرو کرده اند چه با خوش سلیقه گی‌‌ در لباس پوشیدن و چه در طرز سخن گفتن در مصاحبه‌هایی‌ که به به زبان‌های مختلف داشته اند. علاوه بر این بی‌ تکلفی و مردمی بودن زیادی را در این سال‌ها از ایشان دیده ایم که قابل تحسین است. همین جمله ایشان که "هر مادری برای خودش شازده خانوم یا شازده پسری دارد" از یک مادر عمیقا داغدیده بسیار تحسین انگیز است،

    حقیقت مساله اینست که من بدون آنکه بخواهم برچسبی به شما بزنم، شعارتان در بالای بلاگ خودتان به شما با چسب میزند. پرخاش، فحاشی و جواب مخالفین را با مشت حواله دادن همان کاریست که فاشیست‌ها و امروز بسیجی‌‌ها میکنند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

    ReplyDelete
  61. دوست گرامی - من فاشیست و قاتل و جانی - من هر چه باشم فرقی در این حقیقت نمیکند که شهبانو در سی سال گذشته گامی برای خدمت به میهنش برنداشته زیرا اگر برمیداشت مدرکی از آن به جای میماند به همانگونه که از شبنشینیهایشان مدرک باقی مانده ولی متاسفانه آبرویی که با مهمانی رفتن کسب شود آبرو نیست - آبرو آن است که یک ایرانی به نام سالار کمانگر با مدیر کل شدن در شرکت یوتوب برای ایرانیان کسب میکند یا با دویدن رضا بلوچی از لوس آنجلس تا نیویورک برای ترویج صلح و یا با بنیان گذاشتن شرکت لباس بی بی توسط مانی مشعوف و نه با شرکت کردن در جشنهای گوناگون مد و نقاشی اجنبیان - ایکاش ایشان این آبرویی که میگویید را در میان ایرانیان با خدمت به هممیهنانشان کسب میکردند تا من و امثال من دلیلی برای مقایسه ایشان با پاریس هیلتون نمیافتیم - بی انصافی آنست که کاستیها را نبینیم و کورکورانه ایشان را تشویق کنیم - آبرو برای یک مادر آنست که فرزندانش به جای خودکشی به جامعه خدمت کنند - تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

    ReplyDelete
  62. Anonymous4:35 PM

    امیدوارم بتوانید پندار نیک‌، گفتار نیک‌ و کردار نیک‌ را پیشه خود سازید

    ReplyDelete
  63. با درود ،
    خیلی سریع خواندم تا بجائی رسیدم که شما با دونام هوشنگ و شهره که یکی از پایه گذاران مرگ هنر نمایشی در لوس آنجلس بودند و تأتر را که هیچ نشانی از سواد و هنرش را ندارند، به لجن زار تاریخ "هنر تاتر" که از کامل ترین و موجزترین هنرهاست کشاندند. ضمنا" آقا یا خانم دیو این زوجی که شما نام بردید قوی ترین و محکم ترین پشتوانه را از طرف کلیمی ها دارند!!! قابل توجه اینجاست که با کمک و پشتیبانی کلیمی ها و تماشاچی های کلیمی ها و... به بالا کشیده شدند و در یک مقطع زمانی شروع به عجز و ناله و گدائی برگشت به خانه خدا ( ایران) کردند... حتی با روسری و تو سری آبروی (نداشته اشان ) را هم بردند و حتی احمدی نژاد هم به ریششان خندید!! و بعد از این خفت و خواری با یأس و نا امیدی دوباره به جای اول خود برگشتند و سر تعظیم بر بزرگان خود ( کلیمی ها) که براستی کمک کننده همیشگی آنها بودند فرود آوردند و به مخالفت جمهوری اسلامی پرداختند!!
    درد ما یکی و دو تا نیست ، درد ما خاندان پهلوی هم نیست ، درد ما خود ما هستیم . از ماست که بر ماست .
    تا زمانیکه نالایقین در هر حرفه ای سردمدار باشند، زندگی انسانهای شریف و فرهیخته همین است که هست. خلاصه اینکه با این ریش نمیشه رفت تجریش...
    شکایت شما از خاندان پهلوی و نوشته ساده وصمیمی شما قابل تقدیر است . ای کاش هر کس که مینویسد از حرفه ای که در آن تجربه ندارد و قضاوتش سبب از بین بردن دیگر تفکرات حرفه ایش میشود سخنی نگوید.
    اگراز تجربیات بزرگان خود هم یاد بگیریم ، احمد شاملو چنین کرد ... و چه اشتباهی ... و بسیاری دیگر که بعدها در موردش صحبت میکنیم.
    اما علتی که مرا در میان کارهای بسیاری که همین الان دارم ، وا دار به نوشتن سریع کرده اینست:
    برای آدمهای نالایق و ناشایست که با هرزگی و یا در ارتباطات ناسالم ، لاینقطع خود را به جائی میرسانند که معروف شوند ، بکار بردن نام آنها ، بی جهت و بناحق، بگمراه انداختن مردم عامی منتهی میشود. مردم عامی در هنر، همان مردمی هستند که با چلوکباب در کاباره های لوس آنجلس برای دیدن تأترهای! هوشنگ و شهره میروند!! و اینست بدبختی ما!!
    با مهر و دوستی

    ReplyDelete
  64. جناب محمد هاشمی
    دوست گرامی شما اگر از هوشنگ و شهره دل خوشی ندارید اسم دو هنرمند دلخواه خود را جایگزین کنید زیرا به غیر از ستار هنرمند دیگری را که از همایت پهلوی ها برخوردار باشد نمیشناسم و البته چون «مرد دریای خزر زنگالو» ضیا آتابای از هنر بویی نبرده از او هم نمیتوانیم یاد کنیم

    ReplyDelete
  65. Anonymous4:26 AM

    khaili ozr mikham agh ya khanome mohtaram ke in maghaleye bala boland ro neveshtid,man faghat mikhastam ye seri vagheyatha ro begam omidvaram behetoon bar nakhore! in shah va pedareshoon ke shoma unaro baniye abadaniye iran midoonid agar khaili khoob boodan, ke 99 dar sade melat zedeshoon shooresh nemikardan va az keshvar bendazaneshoon biroon ke ARABHA hemayateshoon konan!taze be etelaeetoon beresoonam ke esme LAILA ke shah vase dokhtareshoon entekhab kardan kamelan esme arabic hastesh,taze be alaveye REZA,MOHAMMAD,..... va tamamiye esmhaye khandane pahlavi!!!in khanandyee ke shoma behesh migid khanandeye bozorge iran, khod bozrgtarin angizeh baraye etiyade javanha dar dahehaye 70 va 80,bod. be alave, tashvigh konandeye madrdom bar zede shah!man khahesh mikonam bejaye fetne angizi ba maloomate eshtebah sayy konid sazande bashid!

    ReplyDelete
  66. Anonymous3:37 PM

    Cheh Charandiaati in shakhs ke mtaalabe baala ra neveshteh sare ham kardeh va khodash ham nafahmideh cheh neveshteh!!!!!

    ReplyDelete
  67. Anonymous7:39 PM

    AN KAS KEH NADANAD V NADANAD KEH NADANAD

    DAR JAHLe MORAKAB ABAD ALDAHR BMAND


    Dar galeh haye khar o Gaav o Goospand yeki keh ram konad 99% baghiyeh ham Arr Arr konan ram khahand kard, v baed ham hamintowr keh mibinim beh ancheh shayestegi an ra dashtand miresidand.

    THE ONE'S WHO DON"T HAVE THE BAllS TO TALK ABOUT THE REAL PROBLEMs they still talk about the people who inocently are not there any more.
    They need east sugar in order they get thier
    (mostamary) az kiseh khalifeh

    ReplyDelete
  68. age mayel be tabadole link ba man hasti behem khabar bede.

    ReplyDelete